Turisti vlani na Slovensku minuli o 16 miliónov eur viac
Napriek výpadku Rusov a Ukrajincov ukazujú vlaňajšie výsledky cestovného ruchu pozitívny vývoj
Bratislava, 17. marca 2015 – Posledné tri mesiace minulého roka priniesli Slovensku ustálenie cestovného ruchu. Napriek miernemu štvrťročnému poklesu počet zahraničných návštevníkov ku koncu decembra vykázal hodnoty podobné historicky najúspešnejšiemu roku 2013. V poslednom kvartáli navštívilo Slovensko viac ako 842-tisíc návštevníkov.
Hoci počty ruských (-24,5 %) a ukrajinských (-31 %) turistov klesli, dosiahnutý výsledok je lepší než očakávania plynúce z krízy u nášho východného suseda. Štatistiky turizmu tiež naznačujú, že okrem tradičných krajín ako Česko, Maďarsko či Poľsko rastie obľuba Slovenska aj u ľudí zo vzdialenejších destinácií. Postupne sa tak znižuje závislosť nášho cestovného ruchu od týchto krajín.
Podľa predbežných údajov Národnej banky Slovenska za rok 2014 minuli turisti na Slovensku až o 16,1 milióna eur viac ako v roku 2013. Ich celkové výdavky tak prekročili hranicu 1,9 miliardy eur napriek tomu, že turistov za celý minulý rok prišlo o 7,9 % menej než v roku 2013.
„Za pozitívnymi výsledkami stojí nárast návštevníkov z krajín ako Bielorusko (+14 %), Litva (+7 %) či Lotyšsko (+ 15,7 %), ako aj začiatok zimnej sezóny s dostatkom snehu. Pod tieto čísla sa podpísalo množstvo last minute pobytov v horských oblastiach, kde ľudia najviac vyhľadávali lyžovanie a wellness,“ hovorí generálna riaditeľka Slovenskej agentúry pre cestovný ruch Marta Kučerová.
Prišlo ich menej, no ostali dlhšie
Štatistické výsledky za minulý rok ukázali nárast priemernej dĺžky pobytov na Slovensku. Výrazný nárast nastal práve v prípade ruských a ukrajinských turistov. V prípade Rusov vzrástla dĺžka pobytu u nás o 11 % (z 3,6 dňa na 4 dni), zatiaľ čo v prípade Ukrajincov to bolo až o 18,2 % (z 2,9 na 3,5 dňa).
Na Slovensko okrem „tradičných“ turistov vlani zavítali napríklad Američania, Taliani, Briti, Kórejci či Izraelčania. V menšom sa však u nás zastavili aj návštevníci z Islandu, Nového Zélandu, Oceánie a iných vzdialených krajín.
Budeme rásť ďalej
Situácia v turistických oblastiach naznačuje, že aj tento rok môžeme očakávať zlepšovanie výsledkov a už jeho prvé mesiace indikujú mimoriadne úspešnú zimnú sezónu.
„V minulom roku sme vytvorili mediálne kampane na domácom i zahraničných trhoch v sume 2,77 milióna eur. Tie zasiahli milióny potenciálnych návštevníkov po celom svete – napríklad len kampaň na TV Eurosport videlo viac ako 100 miliónov ľudí v 50 krajinách. Pri kampaniach využívame marketingový mix viacerých médií, do popredia sa dostáva on-line komunikácia. Dôležité je ich cielenie, aby mali výdavky na marketing čo najväčšiu šancu premeniť sa na reálnych turistov,“ dodáva M. Kučerová.
Prehľad návštevnosti Slovenska za rok 2014
Názov krajiny | Počet turistov | Priemerná dĺžka pobytu |
Česká republika | 436 699 | 2,8 |
Poľsko | 158 250 | 2,6 |
Nemecko | 138 444 | 3,1 |
Rakúsko | 66 582 | 2,0 |
Maďarsko | 58 050 | 2,2 |
Ukrajina | 55 185 | 3,5 |
Rusko | 41 137 | 4,0 |
Zdroj: Štatistický úrad SR
Zdroj: SACR